Læs hvorfor jeg har solgt min Tesla oplader og købt en Zaptec Go

Kort efter at vi havde bestilt vores Tesla Model Y Standard Range købte vi også en række tilbehør direkte på Teslas egen hjemmeside. En af de ting vi bestilte var en Tesla Wall Connector – altså teslas egen lader til installation hjemme.

Med den optimale installation med 3 faser, kraftige installationskabler og passende opgradering af din eltavle med de rette sikringer kan man lade op med 22 kW. Det er jo altsammen fint.

Jeg er sikker på at man med en Tesla lader, en Tesla bil og Teslas egen app vil opnå en fantastisk brugeroplevelse – ind til nu har vores Tesla og Teslas app i hvert fald spillet fantastisk sammen. Og opladning ved Supercharger har være next level; med det mener jeg urealistisk nemt og aldeles problemfrit. Faktisk har den eneste udfording jeg har oplevet med en Supercharger været den allerførste gang hvor jeg ganske enkelt ikke kunne forstå hvordan det fungerede, fordi jeg ikke var forberedt på at noget kunne være så simpelt. Jeg bør nævne at første gang jeg skulle lade vores Tesla var det ikke ved en Tesla Super Chargere, med ved en lokal ladestander nær vores lejlighed i Bruxelles. Det tog mig over en time at få det til at virke, så jeg var forberedt på det værste da jeg senere samme måned, på en tur til Danmark, kørte ind til en Supercharger for første gang.

Hvis Teslas produkter og brugeroplevelse er så fantastisk, hvorfor så sælge vores endnu ubrugte Tesla lader? For at købe en billigere en og spare to tusinde kroner? Nej, men penge har noget med det at gøre. Design har også lidt at skulle have sagt.

Teslas Wall Connector råber højt

Hvis vi starter med designet, så syndes jeg ganske enkelt at teslas lader er overdesignet. Jeg syndes deres biler er pæne (nok), men bare fordi det er en lader til en bil behøver den ikke at have samme designsprog som bilerne. Faktisk skal vores lader side på eller ved vores smukke klassiske murermestervilla i røde tegl og her passer højglans hvid futurisme bare ikke ind. Så jeg var fornøjet over at et helt andet forhold medvirkede til at jeg begyndte at søger efter alternativer.

En langsigtet plan

Det gik op for mig at man i Danmark kan få refunderet elafgiften på den strøm man bruger til opladning af en elbil. Det er mildt sagt ret indviklet og det tog mig lang tid at forstår reglerne bare nogen lunde og nok til at jeg følte mig overbevist om at jeg skulle ha’ fat i en anden ladestander.

Vi havde ikke taget vores Teslas Wall Connector i brug og det var derfor nemt at sælge den på DBA.dk til kun 200-300 kroner minde end hvad vi havde købt den for.

Og vi solgte den af den simple grund at Teslas Wall Connector ikke virker sammen med de systemer der i Danmark gør det nemt at få refunderet elafgiften.

Et Norsk tophit i en stilren boks

Det viser sig at der ikke er ret mange ladere som har de funktioner der er nødvendige for at få boksen til at tale sammen med et eksternt system på en optimal måde.

Systemet som jeg fandt frem til at min kommende ladeboks skulle kunne forbindes til er LOOAD.dk. Jeg købte derfor den ene af de fire forskellige ladere som LOOAD opgiver på deres hjemmeside.

Zaptec Go, Zaptec Pro, Easee Home og Easee Charge er de 4 modeler som LOOAD virker sammen med, men de jeg skulle købe var de to modeller fra Easee, ikke en længere en mulighedda da Easee, i samråd med de danske myndigheder, frivilligt har stoppe salget af Easee Home og Easee Charge i Danmark. Salgsstoppet skyldes vist utilstrækkelig dokumentation da produkterne blev lanceret. Men hvis du vil kende detaljerne kan du læse om sagen på easee.dk

Så nu stod valget mellem Zaptec Go og Zaptec Pro og da Pro-modelen koster ca. det dobbelte og da jeg nok aldrig får brug for de ekstra funktioner der følger med Pro-versionen, så var det det ligesom afgjort. Det hjælper også at jeg bedre kan lide designet på den ‘lille’ model.

Jeg havde nok valgt den med et mos-grønt dæksel hvis den version havde kostet det samme som den med asfalt-sort dæksel. Den sorte model (Zaptec Go Asphalt Black) fandt jeg på tilbud hos Power.dk til 4.799,- og på det tidspunkt var de også udsolgt mange steder og jeg var lidt utålmodig så så blev den sort. Et ny cover i en anden farve koster 399,-. Men nu syndes jeg jo godt at en ladestander må være lidt diskret og så er sort et sikkert valg.

Skriv en kommentar